Ana Sayfa

 

HASENU’L-İSNAD

 

Hadisun Hasenu'l-İsnad tabirinin kısaltılımış şeklidir. Muhaddislerin bir Hadis'in isnad yönünden Hasen olduğunu belirtmek üzere kullandıkları tabirdir.

 

Muhaddisler, bir Hadis hakkında bazen yalnızca Hasen hükmü verirler. Bazende ''Haza Hadisun Hasenu'l-İsnad'' (bu, isnadı Hasen olan bir Hadistir) gibi bir tabir kullanarak Hasen hükmünü isnada hasrederler. Bu takdirde haliyle farklı bir durumu ifade etmiş olurlar; zira bir Hadis hakkında Hasen hükmü verdiklerinde o Hadis'in gerek isnad, gerekse metin yönünden Hasen olduğunu ifade etmişlerdir. Hasenu'l-İsnad dediklerinde ise Hadis'in senedi Hasen olmakla birlikde metninde şuzuz veya illet gibi onu Hasen derecesinden aşağı düşüren bir kusurun bulunma ihtimalinden söz etmiş olurlar. Şu hale göre bir Muhaddis herhangibir Hadis'i verdikten sonra onu Hasenu'l-İsnad olarak mitelemişse bu onun sadece isnad hakkında Hasen hükmü veridiğini, metnin bu  hükümden haric olduğunu ifade etmiş olur.

 

Bir diğer ihtimale göre Muhaddis, Hasenu'l-İsnad dediği Hadis'in isnadında sırf kendisinin fark ettiği değişik bir durum (nükte) görmüştür. Bunun için Hadis'i İsnad-ı Hasen olarak nitelemiştir. Yoksa Hadis'in hem metin, hemde sened yönünden Hasen olduğuna kesin kanaat getirseydi bu tabiri zaten kullanmazdı.

 

Bununla beraber Es-Suyuti'ninde aralarında bulunduğu bazı Alimler, Hadis illminde söz sahibi, görüşüne itibar edilen, Hafız derecesine yükselmiş bir Muhaddis'in Hasenu'l-İsnad dediği Hadis'in hem metin hemde sened yönünden Hasen sayılabileceği görüşündedirler. Bunlara göre böyle bir Alim Hadisleri araştırma konusunda otoritedir ve Hasenu'l-İsnad hükmünü ancak Hadis'in metin ve senedini etraflı bir şekilde tetkik ettikten sonra verir. (elfiyye,10) .

 

Şu halde bir Hadis hakkında Hadisçiler tarafından Hasenu'l-İsnad hükmü verilmişse bu, esas itibariyle senedin Hasen olduğunun manasına gelir. Metninde Hasen olmasını gerektirmez; zira metninde Hasen olabilmesi için şaz ve illetli olmaması gerekir.  Metninde Şuzuz ve illet bulunan Hadisler zayıf gurubuna girer ve Hasen'den daha aşağı mertebeye dahil olur.